Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) rešenjem je prije nekoliko dana privremeno blokirala dodjelu državne pomoći u toj južnoj opštini.
Istovremeno je pokrenut ispitni postupak utvrđivanja usklađenosti državne pomoći dodijeljene od strane Opštine Ulcinj na osnovu Odluke o donošenju Programa mjera ekonomske podrške za građane i privrednike Ulcinja za vrijeme trajanja pandemije izazvane korona virusom iz maja prošle godine.
Traženo je i izjašnjenje predstavnika Opštine u vezi sa dodijeljenom pomoći. U rješenju koje je donijeto prije desetak dana AZK se poziva na inicijativu Akcije za socijalnu pravdu (ASP), koja je pokrenula inicijativu za utvrđivanje zakonitosti u novembru ove godine.
Pravna savjetnica ASP Ines Mrdović kazala je za portal PRESS da je Covid period stavio lokalne uprave u nezavidan položaj i da su se one našle pred ogromnim izazovom kako pomoći lokalnom stanovništvu i lokalnoj privredi.
“Ipak zakoni se moraju poštovati, jer se jedino na taj način obezbjeđuje vladavina prava u zemlji. Agencija za zaštitu konkurencije trebalo je da se izjasni da li je planirana pomoć zakonita ili ne, pa tek nakon njenog odobrenja da se pomoć i realizuje. Tako da je prosto neshvatljivo zašto se u konkretnom nije primijenila redovna zakonska procedura za dodjelu pomoći, pa se tek onda krenulo u realizaciju odobrene pomoći”, rekla je Mrdović.
Dodala je da ovo posebno što, ukoliko se izbjegne zakonski postupak, mogućnosti za potencijalne zloupotrebe značajno rastu.
“Akcija za socijalnu pravdu očekuje da će Agencija za zaštitu konkurencije pokrenuti postupak okončati pravovremeno i donijeti odluke u javnom interesu”, poručila je Mrdović.
Ta nevladina organizacija izradila je dokument pod nazivom “Lokalni razvoj u sjenci prekomjernih zapošljavanja” u kojem je ukazano na problem državne pomoći u Opštini Ulcinj, ali i drugim crnogorskim opštinama.
“Predsjednik Opštine Ulcinj donio je Odluku o Programu mjera ekonomske podrške za građane i privrednike Ulcinja zbog Covid 19 epidemije u maju 2020. godine. Odluka je objavljena u Službenom listu Crne Gore dva mjeseca kasnije, nakon što je potvrdio lokalni parlament. Program mjera ekonomske podrške obuhvatio je veći broj stimulativnih mjera, poput odlaganja plaćanja prireza porezu na dohodak, poreza na nepokretnosti, oslobađanja naplate komunalnih taksi, poreza na nepokretnosti ili naknade za korišćenje komercijalnih objekata”, piše između ostalog u dokumentu ASP.
Dodaje se da je Odluku o Programu mjera ekonomske podrške predsjednik Ulcinja donio pozivajući se na član Zakona o lokalnoj samoupravi, koji se odnosi na redovne nadležnosti predsjednika opštine, iako se u konkretnom radilo o vanrednim okolnostima i odlučivanju o porezima, naknadama i prihodima lokalne samouprave, što je u nadležnosti lokalnih parlamenata.
“Nadalje, iz Odluke se ne vidi da li je tražena saglasnost Agencije za zaštitu konkurencije, kako bi ocijenila da li je Program mjera bio usklađen sa zakonom o državnoj pomoći. Krajem 2020. godine lokalne vlasti u Ulcinju donijele su novu odluku o smanjenju cijene zakupnine za privremene objekte za naredne dvije godine, kao mjeru ekonomske
podrške zbog Covid 19 epidemije. Ni ova Odluka ne sadrži ocjenu Agencije za zaštitu konkurencije da li je usklađena sa zakonom o državnoj pomoć”, navodi se u dokumentu ASP.