
Razlog za ostvareni suficit nije neplaćanje obaveza jer se sve obaveze izvršavaju blagovremeno, odnosno u roku u kojem dospijevaju, poručili su danas iz Ministarstva finansija (MF).
“Usljed tendeciozno i netačno interpretiranih zvaničnih, blagovremeno objavljenih podataka u Ministarstva finansija, u dijelu javnosti, apelujemo na sve poslenike javne riječi da zvanične izvještaje prezentuju objektivno. Država Crna Gora je ostvarila suficit od dva miliona eura u januaru ove godine, što je potvrđeno zvaničnim podacima. Suficit je stvaran, a tokom januara 2025. godine ostvarena je za 14,1 milion eura veća potrošnja, nego januara prethodne godine, dominantno usled značajnog rasta transfera za socijalnu zaštitu (penzija, socijalnih davanja i sl)”, naveli su iz tog vladinog resora u saopštenju za medije.
Razlog za ostvareni suficit, kako su pojasnili iz MF, nije neplaćanje obaveza jer se sve obaveze izvršavaju blagovremeno, odnosno u roku u kojem dospijevaju.
“U odnosu na isti period 2024. godine, kao i u odnosu na 2023. godinu i raniji period, budžetsko izvršenje za januar 2025. godine bilo je na višem nivou, kako ukupno posmatrano, tako i kod većine pojedinačnih sektora. Dakle, ovogodišnje izvršenje obaveza države u januaru je očekivano i u skladu sa praksom koja se godinama ponavlja, a nikako nije posljedica zakidanja ili neplaćanja obaveza, kako se to senzacionalistički navodi u javnom diskursu”, dodali su iz MF.
Pojašnjavaju da su značajna plaćanja obaveza u decembru 2024. godine (na nivou od 488 miliona eura) takođe umanjila potrebe u januaru.
“Nemogućnost počinjanja novih postupaka javnih nabavki u adekvatnim iznosima, prije svega u okviru kapitalnog budžeta, odražava se na ostvarenje budžeta u januaru 2025. godine. Podsjetimo, u januaru 2025. godine na snazi je bilo privremeno finansiranje, kojim su dodijeljena ograničena sredstva potrošačkm jedinicama, u skladu sa zakonom, te su i planovi potrošnje bili prilagođeni tim ograničavajućim okolnostima. Dakle, privremenim finansiranjem opredijeljena su sredstva koja visinom, ali i strukturom, u velikoj mjeri, oslikavaju potrošnju koja je bila realizovana u prethodnoj godini, te su sve izmjene u planu potrošnje zahtijevale i izmjenu Rješenja o privremenom finansiranju, koja je sama po sebi proceduralno zahtijevna”, ukazali su iz MF.
S tim u vezi, navode da je Ministarstvo finansija, sve zahtjeve potrošačkih jedinica za izmjenom strukture potrošnje, razmatralo i shodno tome opredijelilo sredstva korisnicima.
“U metodološkim napomenama objavljenih izvještaja Ministarstva je navedeno da je mjesečni plan potrošnje za 2025. godinu u fazi izrade, imajući u vidu da je budžet za 2025. godinu usvojen u februaru, odnosno da je u toku zaprimanje zahtjeva potrošačkih jedinica, što će biti reflektovano već kroz sljedeći mjesečni izvještaj o izvršenju za februar. Uzimajući u obzir kontinuitet neobjekitvnog interpretiranja zvaničnih podataka Ministarstva finansija, još jednom ukazujemo na važnost, pažljivog i preciznog čitanja dokumenata, a potom istinitog i tačnog informisanja. Naša institucija stoji na raspolaganju za transparentni dijalog i dostupnost podataka iz domena svojih nadležnosti”, naveli su iz MF.
Imajući u vidu navedeno, iz MF su kazali da je apsolutno netačno tvrditi da se radi o “friziranju podataka” od strane institucije te da je suficit vještački, zato što je, kažu, “stvaran, te se onda može zaključiti da pojedinci “frizuraju” zvanične podatke države”.
“Dokumente je potrebno čitati i interpretirati objektivno, a kreativna tumačenja i zaključci bez osnova ne doprinose profesionalnom i objektivnom izvještavanju”, poručili su iz MF.
foto/izvor: RTCG